aanmelden
Sidechaincompressie of bussen?
vragen 07-01-2018 10:02
Ik zoek een bepaald effect dat met dynamiek te maken heeft. Met compressie op percussie kan ik al goed overweg en sidechaincompressie op pads, bas et cetera door een (ghost) kick in de sidechain te sturen, heb ik ook al onder de knie. Maar ik zoek dit effect: wanneer het laag stopt of wegvalt (kick of bas), omdat er een nieuwe passage of hoogtepunt op komst is, dan moeten alle andere instrumenten pas echt open bloeien. Ze moeten op dat moment luider worden dan voorheen, zelf ‘extreem’ luid overkomen. Door de volgende inslag van laag of kick moet alles weer dichtklappen (imploderen eigenlijk).
Ik denk dat de basis hiervoor sidechaincompressie is, maar meestal stel ik die zo in dat bij een 4x4 beat of eender welk ritme de te ducken instrumenten mooi ‘pompen’. Maar hoe verwezenlijk ik nu het effect dat wanneer het laag voor een langere periode wegvalt (bijv 1 maat) deze instrumenten traagjes nog luider gaan klinken dan tussen het algemeen ritme van de kick.
Ikzelf zou zeggen dat dit te maken heeft met de releasetijd van de compressor, maar dan worden de instrumenten extreem luid bij elke verwijdering van het sidechainkanaal. Zo ook tijdens een break. Dan zou dit willen zeggen dat deze instrumenten nooit hun maximale volume halen tijdens de 4x4 kick, maar wel wanneer deze wegvalt. Wordt dit meestal toch zo gedaan? Bestaat er hier een truc voor of is dit mastering, buscompressie, multibandcompressie of automatisering van volume? Indien dat laatste: kan dit kwaad voor mijn headroom en moet ik dan met iets anders rekening houden voor de mastering engineer?

Het valt lastig te bepalen welk effect je precies bedoelt en hoe dat te realiseren, maar op basis van je beschrijving denk ik eerder aan automatisering dan aan pure sidechaincompressie. Enkel met behulp van de releasetijd van de compressor is het erg lastig om precies de juiste 'aanzwelcurve' te realiseren. Het is natuurlijk wel mogelijk om de releaseparameter van de compressor te automatiseren om zo de juiste curve op het juiste moment te krijgen, maar ook dan is het lastig om het echt onder controle te krijgen.

Ik zou het dus eerder bij faderautomatisering zoeken, mogelijk gecombineerd met sidechaincompressie. Door diverse groepen instrumenten samen te voegen in diverse bussen en vervolgens de busvolumes te automatiseren, kun je in principe allerlei extreme dynamische effecten voor afzonderlijke instrumentgroepen realiseren. Zorg er dan wel voor dat je ook de bijbehorende effecten meeneemt in de bussen om ongewenste bijverschijnselen te voorkomen. Als de fader van de kick- en basbus omlaag gaat, gaat die van de andere subgroep(en) dus omhoog. Door bepaalde instrumentgroepen in de mix te bundelen in diverse bussen (ritme, vocals, gitaren, synths, fx, et cetera) kun je niet alleen op een ‘macroniveau’ de mixbalans veranderen, maar ontstaan er ook allerlei interessante mogelijkheden om de mixbalans dynamiek te geven in de mix en spannende interactieve trucs uit te halen. Geef wel alle bussen een zinvolle naam en/of maak een schema op papier van de routing die je voor ogen hebt, anders verlies je snel het overzicht!

En voor wat betreft de headroom; zodra je kick en bas wegvallen is er zo veel ongebruikte 'volumeruimte' dat het harder maken van de andere instrumenten normaal gesproken geen probleem is. Het is wel verstandig om een goede compressor op de mixbus te inserten. Als je de eindmix met 24-bit maakt, is het ook niet meer zo kritisch of je wel dicht bij het maximale volume zit. Als het je niet lukt om de teruggang naar de oorspronkelijke volumeverhoudingen netjes en op tijd te laten verlopen, kun je de eindmix natuurlijk ook in stukjes maken en deze dan later aan elkaar plakken.

Waarom niet hier kijken vaginale beschwerden
extra coupon korting pillen-zonder-voorschrift.com